SAH

Program
Sambata Duminica
Piramida

Regulament

Structura: 1 Baiat si 1 Fata

 

Aranjarea tablei de joc

La începutul jocului tabla de șah este poziționată astfel încât fiecare jucător are pătratul de culoare albă (deschisă) în partea din dreapta jos. Piesele de șah sunt aranjate apoi în același fel, de fiecare dată. Al doilea rând (sau linie) este ocupat de pioni. Turnurile se așează în colțuri, caii se așează lângă ei, urmați de nebuni și în cele din urmă regina, care se așează întotdeauna pe propria ei culoare (regina albă pe alb, regina neagră pe negru), iar regele se așează pe pătratul rămas.

Mutarea pieselor

Fiecare dintre cele 6 tipuri diferite de piese se mută diferit. Piesele nu se pot muta trecând prin alte piese ( totuși calul poate sări peste alte piese), și nu se pot muta niciodată pe un câmp pe care se află deja una   dintre propriile piese. Totuși, ele pot fi mutate și pot lua locul unei piese de-a adversarului care este atunci capturată. Piesele se mută de obicei pe poziții din care pot captura alte piese (ajungând pe câmpul lor și înlocuindu-le), pot apăra propriile piese în situația unei capturi sau pot controla câmpuri importante din partidă.

Regele

Regele este cea mai importantă piesă, dar este și una dintre cele mai slabe. Regele poate muta doar un pătrat în orice direcție - în sus, în jos, în lateral și în diagonală. Regele nu poate niciodată muta în șah (unde ar putea fi capturat). Atunci când regele este atacat de o altă piesă se numește „șah”.

Regina

Regina este cea mai puternică piesă. Ea poate muta în linie dreaptă în orice direcție: înainte, înapoi, lateral sau în diagonal, atât timp cât nu trece prin oricare dintre piesele proprii. Ca și celelalte piese, în cazul în care regina capturează o piesă de-a adversarului, mutarea ei se oprește. Observați cum regina albă capturează regina neagră și apoi regele negru este forțat să mute.

Turnul

Tura poate muta numai înainte, înapoi și în lateral, cât de departe se dorește. Turnurile sunt piese deosebit de puternice atunci când se protejează reciproc și lucrează împreună!



Nebunul

Nebunul se poate muta cât de departe dorește, dar numai în diagonală. Fiecare nebun începe pe o culoare (închisă sau deschisă) și trebuie să rămână mereu pe acea culoare. Nebunii lucrează bine împreună, deoarece își acoperă reciproc punctele slabe.

 

Calul

Caii mută într-un mod foarte diferit de celelalte piese: merg două pătrate într-o direcție și apoi încă unul la un unghi de 90 grade, în forma de "L". Caii sunt singurele piese care pot sări peste alte piese.

Pionul

Pionii sunt neobișnuiți deoarece mută și capturează în moduri diferite: mută înainte, dar capturează în diagonală. Pionii pot muta înainte doar un pătrat la un moment dat, cu excepția primei lor mutări, când se pot deplasa două pătrate înainte. Pionii pot captura doar în pătratul din diagonală în fața lor. Nu pot muta sau captura înapoi. Dacă există o altă piesă direct în fața unui pion, el nu poate sări peste sau captura acea piesă.

Promovarea un pion

Pionii au o altă abilitate specială și anume dacă un pion ajunge la celălalt capăt al tablei, poate deveni orice altă piesă de șah (se numește promovare). Un pion poate fi promovat în orice piesă. O neînțelegere uzuală este că pionii pot fi schimbați doar pentru o piesă capturată. Acest lucru NU este adevărat. Un pion este promovat de obicei în regină. Numai pionii pot fi promovați.

Mutarea „en passant”

Ultima regulă despre pioni este numită "en passant", care înseamnă "în trecere" în franceză. Dacă un pion mută două pătrate la prima sa mutare și astfel ajunge în lateralul pionului adversarului (sărind efectiv peste câmpul acestuia de captură), celălalt pion are opțiunea de a-l captura în timp ce trece. Această mișcare specială trebuie să fie făcută imediat după ce primul pion a fost mutat, altfel opțiunea de a-l captura nu mai este disponibilă. Treceți prin exemplul de mai jos pentru a înțelege mai bine această regulă ciudată, dar importantă.



Rocada

O altă regulă specială este denumită rocadă. Această mutare vă permite să faceți două lucruri importante, toate într-o singură mutare: puneți regele în siguranță (sperăm) și scoateți turnul din colț la joc. Când e rândul jucătorului, el poate muta regele două câmpuri într-o parte și apoi să mute turnul din acea parte lângă rege, de cealaltă parte. (Vedeți exemplul de mai jos). Totuși, pentru a efectua rocada trebuie îndeplinite următoarele condiții:

  • trebuie să fie prima mutare a regelui
  • trebuie să fie prima mutare a turnului respectiv
  • nu trebuie să existe nicio piesă între rege şi turn pentru a face rocada
  • regele nu poate fi în șah sau să treacă prin șah

 

Remiza

Ocazional partidele de șah nu au un câștigător, fiind declarate remiză. Există 5 cazuri în care o partidă de șah poate fi remiză:

  • unul dintre jucători este la mutare, dar regele său NU este în șah, și totuși jucătorul nu are nici o altă mutare permisă
  • Jucătorii pot conveni pur și simplu asupra remizei și se opresc din joc
  • Nu sunt destule piese pe tablă pentru a forța matul (exemplu: un rege și un nebun vs. un rege)
  • Un jucător declară remiză dacă aceeași poziție se repetă de trei ori (deși nu neapărat de trei ori la rând)
  • S-au jucat cincizeci de mutări consecutive și niciun jucător nu a mutat un pion sau a capturat o piesă







Metoda de desfășurare:

Competiția va avea loc sâmbătă, 19 mai, în intervalul orar 12-15 și se va disputa  în sistem piramidal. Mai precis, câștigătorul meciului direct va trece în etapa următoare, în timp ce pierzătorul va părăsi competiția, excepție făcând învinșii din semifinale, acestia urmând să joace finala mică.

  • Fiecare partidă va dura maxim 20 de minute(10 minute alocate fiecărui jucător), câștigătorul urmând să joace în etapa următoare;
  • Va fi o pauză de 10 minute între fiecare rundă;
  • Nu se vor juca mai mult de 8 meciuri în același timp;  
  • Victoria este notată cu 2 puncte, iar înfrângerea cu 1 punct,  acestea contând în clasamentul final al facultăților;
  • Odată ce un jucător a atins una dintre piesele sale când este la mutare, jucătorul este obligat să mute piesa respectivă.
  • În caz de egalitate, departajarea se va face în ordinea următoare:
  1. Valoarea totală a pieselor fiecărui jucător – se vor aduna valorile fiecărei piesă rămasă pe tablă, iar jucătorul a cărui sumă este mai mare va trece în runda următoare. Valoarea fiecărei piese este: pionul – 1 punct; nebunul – 3 puncte; calul – 3 puncte; turnul – 5 puncte; regina – 9 puncte;
  2. Stockfish8 – se va introduce poziția fiecărei piese în programul Stockfish8, iar jucătorul care are poziția mai bună în urma calculelor făcute de program va merge în runda următoare.
Clasament
#TBD
#TBD
#TBD
#TBD